Blogowanie bez Przemocy – komunikacja empatyczna dla blogerek

Blogowanie bez przemocy Empathic Way

Blogowanie bez Przemocy.

Podstawy komunikacji empatycznej dla blogerek.

 

Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak przemoc ma się do blogowania oraz budowania swojej marki i myślisz, że na pewno Ciebie nie dotyczy. Być może… Zachęcam jednak do otwartości i zaciekawienia tematem, gdyż masz szansę odkryć coś, co pozytywnie wpłynie na Twoje blogowanie.

 

Może to jednak o Tobie? 

Przemoc, o której piszę nie dotyczy przemocy fizycznej, a naszego nastawienia do innych i języka, którym się posługujemy: pisząc artykuły, publikując posty w mediach społecznościowych, nagrywając filmy, czy podcasty. Język może podkreślać to, że szanujemy naszych odbiorców, akceptujemy to, jacy są, wspieramy ich i że zależy nam na dobrych, szczerych relacjach. Może też wskazywać, że nie liczymy się z ich zdaniem, krytykujemy, że wiemy lepiej, a oni co najwyżej mogą nas grzecznie wysłuchać i się od nas uczyć. Często to drugie jest niezamierzone i dalekie od naszych intencji, jednak dopóki nie zmienimy sposobu komunikacji, dopóty jest zagrożenie, że tak będziemy odbierane.
Zatem, blogowanie pozbawione przemocy to w moim rozumieniu stosowanie języka, z którego usunięte są oceny, osądy, krytyka, porównywanie, czy etykiety. To także pełne szacunku nastawienie do siebie samej i do drugiego człowieka, które wyraża się w braniu pod uwagę uczuć i potrzeb swoich i drugiej osoby. O tym, jak to zastosować praktycznie, piszę w dalszej części artykułu.

 

Porozumienie bez Przemocy

Opieram się na założeniach Porozumienia bez Przemocy (NVC – Nonviolent Communication), które nazywane również bywa komunikacją empatyczną lub językiem serca. Porozumienie bez Przemocy zostało stworzone przez amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga i ma na celu wspieranie dialogu między ludźmi oraz budowanie społeczeństw opartych na empatii i uwzględnianiu potrzeb wszystkich osób. NVC pomaga świadomie ubierać w słowa to, co chcemy przekazać, tak by zwiększyć szansę na nawiązanie kontaktu i porozumienia.
Na początek polecam mój artykuł Porozumienie bez Przemocy – podstawowe informacje, który pomoże Ci zrozumieć ogólne założenia NVC i podstawowe narzędzie czterech kroków.
A poniżej kilka wskazówek przygotowanych specjalnie dla blogerek.
 

Wskazówka 1 – Stosuj komunikat „ja”

Nagminnie spotykam się ze sformułowaniami „wszyscy wiedzą/wiemy, że…”, „bo dla nas to…”, „powszechnie wiadomo”, „my ludzie lubimy…”. Powiem Ci, że za każdym razem włącza mi się w głowie: „A ja mam inaczej!”.
Jeśli nie chcesz wzbudzać wewnętrznego sprzeciwu, który może wpłynąć na odbiór całego Twojego przekazu, staraj się stosować komunikat „JA”. Na początku może być trudno, ale z czasem robi się coraz łatwiej. Czyli: „ja mam tak i tak”, „u mnie się sprawdza”, „z mojego doświadczenia”, „według mnie”, „uważam, że”, itp.
 

Wskazówka 2 – Unikaj słów „musisz”, „trzeba”, „należy”

Jedną z zasad NVC jest to, że działam, bo „chcę” a nie, bo „muszę”. Codziennie decyduję, w którym kierunku chcę podążać, jak interpretować to, co mi się przydarza i co z tym dalej zrobić. Twoi czytelnicy to wolni ludzie, nic nie muszą! Unikaj zatem słów „musisz/muszę”, „należy”, „trzeba”, gdyż odbierają one poczucie sprawczości, odpowiedzialności i możliwości wyboru. Mogą też wywołać opór i zniechęcenie, choć zdarza się oczywiście, że na krótki czas te słowa motywują do działania. Co w zamian? Wybieram, chcę, decyduję się! Czy czujesz potęgę ukrytą w tych słowach?

 

Wskazówka 3 – Ludzie działają, żeby zaspokoić swoje potrzeby

Prawda, że zdanie „Ludzie działają, żeby zaspokoić swoje potrzeby” jest całkowicie zgodne z zasadami marketingu? Promując swoje teksty, produkty i usługi staraj się nie mówić o cechach tego, co oferujesz, ale o tym, jakie potrzeby odbiorcy zostaną zaspokojone.

 

Wskazówka 4 – Gdy ujawniamy swoje potrzeby, mamy większą szansę doczekać się ich zaspokojenia.

Proście a będzie Wam dane. Czytelnik też człowiek! Twoje grono odbiorców na pewno życzy Ci dobrze i pragnie Cię wesprzeć, więc jeśli masz jakieś wątpliwości, w którym kierunku pójść, zapytaj! Jeśli potrzebujesz pomocy, poproś!
Nie oczekuj, że inne osoby domyślą się, jakie są Twoje ukryte pragnienia i same z siebie je spełnią. Owszem, czasem tak się zdarza, ale w większości przypadków ludzie nie będą wiedzieć, co jest dla Ciebie w danym momencie ważne, jeśli im o tym nie powiesz.

 

Wskazówka 5 – Empatyczny kontakt to podstawa wszystkich relacji

Sednem Porozumienia bez Przemocy jest empatyczny kontakt, w nawiązywaniu którego pomaga empatia oraz szczerość.

 

Empatia

Na pewno już wiesz, że podstawą nowoczesnego marketingu jest budowanie relacji z klientem/czytelnikiem. Dopóki nie zrozumiesz sytuacji Twojego klienta, nie będziesz w stanie skutecznie pomóc mu w rozwiązaniu jego kluczowego problemu. Aby opanować skuteczną komunikację, nie wystarczy znajomość różnych technik. Kluczowe jest zbudowanie umiejętności empatycznego słuchania.
Słuchanie empatyczne to słuchanie, by zrozumieć, to nawiązanie głębokiego kontaktu z drugą osobą, z jej uczuciami i potrzebami w danej chwili. Dopiero po wysłuchaniu kogoś w ten sposób, wiedząc na czym mu zależy, możemy przejść dalej, np. do rozwiązywania problemu. Poprzez właściwe słuchanie uzyskujesz rzetelne informacje, szybko dostrzegasz sedno sprawy i wspólnie z drugą osobą możesz skupić się na wypracowaniu najlepszego rozwiązania. Twoje produkty i usługi dokładniej mogą odpowiadać na zapotrzebowanie Twoich odbiorców.

 

Szczerość

Pamiętaj, że szczerość to nie jest mówienie wszystkiego, co Ci ślina na język przyniesie. W rozumieniu NVC jest to  dzielenie się swoimi uczuciami i potrzebami (co mi robi czyjeś zachowanie i jakie ważne dla mnie potrzeby są wtedy niezaspokojone). Prezentując swoje stanowisko i swoje pomysły jasno, precyzyjnie oraz rozumiejąc interesy i sytuację osoby, do której je kierujesz, zwiększasz wiarygodność swojego przekazu.

 

Wskazówka 6 – Odróżniaj obserwacje od interpretacji

Miej świadomość, kiedy chcesz odnieść się do faktów, a kiedy do własnej interpretacji jakiegoś wydarzenia. Pozwoli Ci to jasno komunikować się z Twoimi odbiorcami. Jeśli coś jest Twoją osobistą opinią lub przekonaniem, nie wmawiaj innym, że to obiektywna prawda.
Odróżnianie czystych obserwacji od interpretacji nie jest wcale takie łatwe, gdyż na co dzień w naszych wypowiedziach dominuje dzielenie się naszymi opiniami i osądami. Czym charakteryzują się obserwacje? Są to fakty i spostrzeżenia, coś co nagrałaby kamera i z czym każdy się może zgodzić. Co się wydarzyło? Co ktoś konkretnie zrobił lub powiedział?

 

Wskazówka 7 – Uczucia mówią Ci, czego ludzie potrzebują oraz są sygnałem, że jakaś potrzeba jest zaspokojona lub nie

Jak można to przełożyć na blogowanie i promocję Twoich produktów i usług?
  • Badając rynek możesz zwrócić uwagę na uczucie niezadowolenia, czy zawodu swojej grupy docelowej, by odkryć co jest dla niej ważne i w których obszarach możesz jej pomóc lepiej zaspokajać potrzeby.
  • Po tym, gdy ktoś przeczyta Twój artykuł lub gdy klient skorzysta z Twoich usług/produktów sprawdź, jak mu jest – jeśli jest radosny, spełniony, entuzjastyczny, to znaczy, że zaspokoiłaś potrzebę, którą miałaś na myśli.
Pamiętaj, że uczucia to emocje odseparowane od myśli, np. „Jest mi smutno”. W języku Porozumienia bez Przemocy słowa, którymi wyrażane są uczucia, odróżnia się od słów i zdań w których zawarta jest interpretacja cudzych zachowań oraz opis naszych myśli, np. „Czuję, że nie traktujesz mnie poważnie” lub „Czuję się lekceważona”. Takich określeń staraj się unikać.

 

Wskazówka 8 – Odróżniaj potrzeby od strategii

Poznanie potrzeb odbiorców, które możemy zaspokoić jest podstawą naszych dalszych działań. Zwróć uwagę na różnicę między potrzebą a strategią jej zaspokojenia. Potrzebą może być np. rozwój i kreatywność, a strategią uczestnictwo w warsztatach lepienia z gliny.
Gdy poznasz najbardziej żywe potrzeby Twojej grupy docelowej, łatwiej będzie Ci ustalić różne sposoby ich zaspokojenia – pamiętaj, Twoje teksty, produkty i usługi to strategie zaspokojenia tych potrzeb.

 

Wskazówka 9 – Odróżniaj prośby od żądań

Gdy decydujesz się poprosić o coś swoich odbiorców, np. pisząc regulamin grupy lub przy każdej innej okazji, weź pod uwagę, że prośbę warto wyrazić w sposób jasny i konkretny (co, gdzie i kiedy) oraz zakładać możliwość odmowy. Prośba ma większą skuteczność, gdy mówisz co chcesz, a nie czego nie chcesz.

 

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci spojrzeć na swoje działania z szerszej perspektywy, rozwijać bloga w takim kierunku, który jest Ci bliski oraz świadomie budować relacje z odbiorcami. Powodzenia!

 

Cykl warsztatów wprowadzających do komunikacji empatycznej

A jeśli masz ochotę lepiej poznać Porozumienie bez Przemocy, zarówno teorię jak i praktykę, zapraszam na najbliższe warsztaty w Warszawie!


Magdalena Malinowska

Trenerka komunikacji empatycznej, coach

Magdalena Malinowska Coaching Empathic WayWspieram ludzi w budowaniu satysfakcjonujących relacji z innymi i sobą oraz w dbaniu o własne potrzeby dzięki skutecznemu realizowaniu ustalonych celów. Współtworzę firmę Empathic Way, która powstała by dzielić się z innymi wiedzą na temat komunikacji empatycznej poprzez szkolenia i sesje indywidualne. Ukończyłam m.in. psychologię stosunków międzykulturowych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz trzyletnią Szkołę Trenerów Komunikacji opartej na Empatii. Warsztaty prowadzę od 2013 roku. Podczas warsztatów i sesji coachingowych korzystam także z wiedzy i umiejętności zdobytych na  szkoleniu „Coaching oparty na potrzebach” prowadzonym przez Pernille Plantener z Danii (akredytowana coach PCC ICF oraz Coaching for Transformation). Jestem też w trakcie studiów podyplomowych Life Coaching Start Up w Collegium Civitas, którego program został zaakceptowany przez ICF (Approved Coach Specific Training Hours ACSTH).

Współtworzę grupę „Czego Najbardziej?!”, w ramach której realizowane są akcje społeczne mające za zadanie zachęcić ludzi do refleksji nad tym, co jest dla nich naprawdę ważne oraz wspierać integrację międzypokoleniową oraz inspirować do życia w harmonii, dobrym zdrowiu i przyjaznym środowisku. Mam wieloletnie doświadczenie w koordynacji strategii szkoleniowej w programie europejskim Erasmus+ oraz we współpracy z organizacjami pozarządowymi. kontakt@empathicway.pl

 

Newsletter

Zniżki na nasze warsztaty i sesje coachingowe oraz darmowe pliki do pobrania: listy uczuć i potrzeb oraz lista stron NVC, które warto odwiedzić. Zwiększ zasób słów, którymi możesz opisywać swoje uczucia i potrzeby. Zapisz się na nasz Newsletter!

*Wypełniając powyższe dane wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych, w celu przesyłania newslettera z aktualnościami oraz informacjami handlowymi. Twój adres mailowy jest u nas bezpieczny – nie przekazujemy go nikomu i nie spamujemy. W każdej chwili możesz się wypisać.

Podobne wpisy

  • Świetny artykuł! Okazuje się, że empatia jest ogromnie potrzebna w każdej dziedzinie życia. Bardzo dobry pomysł na pokazanie komunikacji empatycznej w wersji dla blogerów 🙂 Wszystko to jest dla mnie niezwykle ciekawe. Chodzi teraz za mną to zdanie, żeby rozróżnić potrzebę od strategii jej zaspokojenia. Faktycznie to dwie różne sprawy.

    • Empatia to podstawa nie tylko w życiu prywatnym 🙂 Mam wrażenie, że w prowadzeniu biznesu i kontaktach z klientami będzie z każdym rokiem istotniejsza, więc warto ją w sobie rozwijać.

  • Magda M.

    Super wpis 🙂 Czytałam go z zaciekawieniem czekając na to co będzie dalej. Bardzo mi się podoba i mam nadzieję, że dzięki niemu mój styl pisania poprawi się.

    • Cieszę się, że artykuł Ci się spodobał i że się przyda. Ps. Widzę, że Disqus zaciągnął Ci moje zdjęcie a w dodatku masz tak samo na imię jak ja i nazwisko na „M” 🙂

  • Empatia to podstawa:)

  • Bardzo ciekawy artykuł. Rzuciłaś światło na sprawy, nad którymi nie zastanawiałam się wcześniej zupełnie. Zobaczyłam błędy, jakie popełniam i których chciałabym się pozbyć. Na pewno wiele osób skorzysta z Twoich porad 🙂 Pozdrawiam!

  • Tak bardzo daleko mi do bycie blogerką a tak bardzo bliski jest ten temat 🙂 Dobre spojrzenie, nie tylko na wirtualną rzeczywistość.

    • Wskazówki z artykułu można przełożyć na każdy aspekt naszego życia. Miło mi,ze znalazłeś odniesienie do siebie 🙂

  • Sonia

    Świetny post ! Przeczytałam z ciekawości a teraz, po raz drugi przeczytam w odniesieniu do siebie. Dziekuje 🙂
    Pozdrawiam 🙂 🙂 🙂 🙂

  • Bardzo rzetelny i pomocny artykuł. Mam tę przypadłość, że piszę czasem właśnie te „słowa-STOP” – należy, powinno się, trzeba itp. Staram się ich używać w jak najmniejszym stopniu i widzę delikatne postępy, ale przede mną długa droga. 😉 Najważniejsze, to mieć do innych dobre nastawienie. 😉 Ja ostatnio pod jednym wpisem mam komentarze ewidentnie od osób, które pracują dla danej firmy (widać po profilu Disqus). A zrecenzowałam dość negatywnie produkt tego brandu. Staram się jednak prowadzić z tymi komentującymi osobami normalną i miłą dyskusję. 🙂

    • Tak, nastawienie ma bardzo duże znaczenie w komunikacji z innymi. Powodzenia w niwelowaniu „trzeba, należy, musisz” 🙂