W dniach 4-5 czerwca 2016 w Lublinie odbył się warsztat z komunikacji opartej na empatii „Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty i budować relacje oparte na wzajemnym zaufaniu – Porozumienie bez Przemocy”
Celem warsztatu była nauka świadomego wyrażania siebie oraz empatycznego słuchania. Uczestnicy poznali cztery kroki komunikacji służące budowaniu kontaktu w niesprzyjających warunkach (konflikty, nieporozumienia, niedomówienia, sytuacje oceniania, krytykowania i pomijania przez rozmówcę).
Cześć teoretyczna, wprowadzająca do Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication) przybliżała zagadnienia:
* jak świadomie dobierać słowa, by nie ranić;
* jak odmawiać i jak pozwolić sobie na przyjęcie czyjejś odmowy;
* cztery sposoby słuchania i reagowania w sytuacji silnych, trudnych emocji.
Było również miejsce na praktyczne ćwiczenia, które polegały na:
– klarownym wyrażaniu siebie, swoich uczuć i oczekiwań;
– doświadczaniu i zrozumieniu perspektywy rozmówcy;
– wypracowywaniu strategii działania zaspokajającej potrzeby obu stron;
– wyrażaniu uznania i słów docenienia w formie 3-elementowego komunikatu.
Formułowanie skutecznej prośby
Jednym z ćwiczeń zastosowanych podczas szkolenia było formułowanie prośby.
Aby proszenie było skuteczne, prośba ma spełniać następujące kryteria:
1) wyrażona w języku pozytywnym (co chcę, zamiast czego nie chcę)
np. usiądź zamiast nie biegaj
trzymaj się mocno zamiast nie spadnij
mówimy po zjedzeniu zamiast nie mówi się z pełnymi ustami
2) konkretna
wrzuć brudne ubrania do kosza w łazience zamiast posprzątaj w pokoju
wyślij mi maila z podsumowaniem projektu zamiast następnym razem zrób to porządnie
3) określona w czasie
Czy możesz umyć naczynia w ciągu godziny?
4) możliwa do zrealizowania.
Uczucia, gotowość i interpretacja
Prośba może mieć różne wymiary, zadając odpowiednie pytanie możemy skierować uwagę rozmówcy na jeden z trzech obszarów:
1) pytamy o jego uczucia: „Możesz powiedzieć mi jak się z tym masz / jak to dla Ciebie jest, kiedy słyszysz moją prośbę?”
2) sprawdzamy gotowość do działania: „Wyprowadzisz psa na spacer dziś wieczorem?”
3) sprawdzamy jak nasza prośba została zinterpretowana „Możesz powtórzyć jak zrozumiałeś moją prośbę”
Proś o to, co chcesz, a nie o to, czego nie chcesz
Badania naukowe pokazują, że mózg pomija słowo „nie”, stąd formułowanie prośby zawierającej przeczenie jest mniej skuteczne niż wyrażanie się w sposób pozytywny. Prosty eksperyment pozwala doświadczyć tego, że myślimy obrazami, mózg wyobraża sobie natychmiast to, co usłyszy. Przykład? Spróbuj przez chwilę nie myśleć o niebieskim słoniu. Udało się? Jaki obraz przemknął przez głowę? Podobnie jest z mówieniem dziecku: nie wierć się / nie spadnij. Co ono sobie wyobraża? Jaki komunikat mózg otrzymuje? Wierć się / spadnij.
Warsztat prowadziła Małgorzata Sobiesiak, psycholożka, trenerka komunikacji, terapeutka Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Zapraszamy na nasze kolejne szkolenia! Pełną listę znajdziesz w zakładce Wydarzenia.