Blogowanie bez Przemocy – komunikacja empatyczna dla blogerek

Blogowanie bez przemocy Empathic Way

Blogowanie bez Przemocy.

Podstawy komunikacji empatycznej dla blogerek.

 

Prawdopodobnie zastanawiasz się, jak przemoc ma się do blogowania oraz budowania swojej marki i myślisz, że na pewno Ciebie nie dotyczy. Być może… Zachęcam jednak do otwartości i zaciekawienia tematem, gdyż masz szansę odkryć coś, co pozytywnie wpłynie na Twoje blogowanie.

 

Może to jednak o Tobie? 

Przemoc, o której piszę nie dotyczy przemocy fizycznej, a naszego nastawienia do innych i języka, którym się posługujemy: pisząc artykuły, publikując posty w mediach społecznościowych, nagrywając filmy, czy podcasty. Język może podkreślać to, że szanujemy naszych odbiorców, akceptujemy to, jacy są, wspieramy ich i że zależy nam na dobrych, szczerych relacjach. Może też wskazywać, że nie liczymy się z ich zdaniem, krytykujemy, że wiemy lepiej, a oni co najwyżej mogą nas grzecznie wysłuchać i się od nas uczyć. Często to drugie jest niezamierzone i dalekie od naszych intencji, jednak dopóki nie zmienimy sposobu komunikacji, dopóty jest zagrożenie, że tak będziemy odbierane.
Zatem, blogowanie pozbawione przemocy to w moim rozumieniu stosowanie języka, z którego usunięte są oceny, osądy, krytyka, porównywanie, czy etykiety. To także pełne szacunku nastawienie do siebie samej i do drugiego człowieka, które wyraża się w braniu pod uwagę uczuć i potrzeb swoich i drugiej osoby. O tym, jak to zastosować praktycznie, piszę w dalszej części artykułu.

 

Porozumienie bez Przemocy

Opieram się na założeniach Porozumienia bez Przemocy (NVC – Nonviolent Communication), które nazywane również bywa komunikacją empatyczną lub językiem serca. Porozumienie bez Przemocy zostało stworzone przez amerykańskiego psychologa Marshalla B. Rosenberga i ma na celu wspieranie dialogu między ludźmi oraz budowanie społeczeństw opartych na empatii i uwzględnianiu potrzeb wszystkich osób. NVC pomaga świadomie ubierać w słowa to, co chcemy przekazać, tak by zwiększyć szansę na nawiązanie kontaktu i porozumienia.
Na początek polecam mój artykuł Porozumienie bez Przemocy – podstawowe informacje, który pomoże Ci zrozumieć ogólne założenia NVC i podstawowe narzędzie czterech kroków.
A poniżej kilka wskazówek przygotowanych specjalnie dla blogerek.
 

Wskazówka 1 – Stosuj komunikat „ja”

Nagminnie spotykam się ze sformułowaniami „wszyscy wiedzą/wiemy, że…”, „bo dla nas to…”, „powszechnie wiadomo”, „my ludzie lubimy…”. Powiem Ci, że za każdym razem włącza mi się w głowie: „A ja mam inaczej!”.
Jeśli nie chcesz wzbudzać wewnętrznego sprzeciwu, który może wpłynąć na odbiór całego Twojego przekazu, staraj się stosować komunikat „JA”. Na początku może być trudno, ale z czasem robi się coraz łatwiej. Czyli: „ja mam tak i tak”, „u mnie się sprawdza”, „z mojego doświadczenia”, „według mnie”, „uważam, że”, itp.
 

Wskazówka 2 – Unikaj słów „musisz”, „trzeba”, „należy”

Jedną z zasad NVC jest to, że działam, bo „chcę” a nie, bo „muszę”. Codziennie decyduję, w którym kierunku chcę podążać, jak interpretować to, co mi się przydarza i co z tym dalej zrobić. Twoi czytelnicy to wolni ludzie, nic nie muszą! Unikaj zatem słów „musisz/muszę”, „należy”, „trzeba”, gdyż odbierają one poczucie sprawczości, odpowiedzialności i możliwości wyboru. Mogą też wywołać opór i zniechęcenie, choć zdarza się oczywiście, że na krótki czas te słowa motywują do działania. Co w zamian? Wybieram, chcę, decyduję się! Czy czujesz potęgę ukrytą w tych słowach?

 

Wskazówka 3 – Ludzie działają, żeby zaspokoić swoje potrzeby

Prawda, że zdanie „Ludzie działają, żeby zaspokoić swoje potrzeby” jest całkowicie zgodne z zasadami marketingu? Promując swoje teksty, produkty i usługi staraj się nie mówić o cechach tego, co oferujesz, ale o tym, jakie potrzeby odbiorcy zostaną zaspokojone.

 

Wskazówka 4 – Gdy ujawniamy swoje potrzeby, mamy większą szansę doczekać się ich zaspokojenia.

Proście a będzie Wam dane. Czytelnik też człowiek! Twoje grono odbiorców na pewno życzy Ci dobrze i pragnie Cię wesprzeć, więc jeśli masz jakieś wątpliwości, w którym kierunku pójść, zapytaj! Jeśli potrzebujesz pomocy, poproś!
Nie oczekuj, że inne osoby domyślą się, jakie są Twoje ukryte pragnienia i same z siebie je spełnią. Owszem, czasem tak się zdarza, ale w większości przypadków ludzie nie będą wiedzieć, co jest dla Ciebie w danym momencie ważne, jeśli im o tym nie powiesz.

 

Wskazówka 5 – Empatyczny kontakt to podstawa wszystkich relacji

Sednem Porozumienia bez Przemocy jest empatyczny kontakt, w nawiązywaniu którego pomaga empatia oraz szczerość.

 

Empatia

Na pewno już wiesz, że podstawą nowoczesnego marketingu jest budowanie relacji z klientem/czytelnikiem. Dopóki nie zrozumiesz sytuacji Twojego klienta, nie będziesz w stanie skutecznie pomóc mu w rozwiązaniu jego kluczowego problemu. Aby opanować skuteczną komunikację, nie wystarczy znajomość różnych technik. Kluczowe jest zbudowanie umiejętności empatycznego słuchania.
Słuchanie empatyczne to słuchanie, by zrozumieć, to nawiązanie głębokiego kontaktu z drugą osobą, z jej uczuciami i potrzebami w danej chwili. Dopiero po wysłuchaniu kogoś w ten sposób, wiedząc na czym mu zależy, możemy przejść dalej, np. do rozwiązywania problemu. Poprzez właściwe słuchanie uzyskujesz rzetelne informacje, szybko dostrzegasz sedno sprawy i wspólnie z drugą osobą możesz skupić się na wypracowaniu najlepszego rozwiązania. Twoje produkty i usługi dokładniej mogą odpowiadać na zapotrzebowanie Twoich odbiorców.

 

Szczerość

Pamiętaj, że szczerość to nie jest mówienie wszystkiego, co Ci ślina na język przyniesie. W rozumieniu NVC jest to  dzielenie się swoimi uczuciami i potrzebami (co mi robi czyjeś zachowanie i jakie ważne dla mnie potrzeby są wtedy niezaspokojone). Prezentując swoje stanowisko i swoje pomysły jasno, precyzyjnie oraz rozumiejąc interesy i sytuację osoby, do której je kierujesz, zwiększasz wiarygodność swojego przekazu.

 

Wskazówka 6 – Odróżniaj obserwacje od interpretacji

Miej świadomość, kiedy chcesz odnieść się do faktów, a kiedy do własnej interpretacji jakiegoś wydarzenia. Pozwoli Ci to jasno komunikować się z Twoimi odbiorcami. Jeśli coś jest Twoją osobistą opinią lub przekonaniem, nie wmawiaj innym, że to obiektywna prawda.
Odróżnianie czystych obserwacji od interpretacji nie jest wcale takie łatwe, gdyż na co dzień w naszych wypowiedziach dominuje dzielenie się naszymi opiniami i osądami. Czym charakteryzują się obserwacje? Są to fakty i spostrzeżenia, coś co nagrałaby kamera i z czym każdy się może zgodzić. Co się wydarzyło? Co ktoś konkretnie zrobił lub powiedział?

 

Wskazówka 7 – Uczucia mówią Ci, czego ludzie potrzebują oraz są sygnałem, że jakaś potrzeba jest zaspokojona lub nie

Jak można to przełożyć na blogowanie i promocję Twoich produktów i usług?
  • Badając rynek możesz zwrócić uwagę na uczucie niezadowolenia, czy zawodu swojej grupy docelowej, by odkryć co jest dla niej ważne i w których obszarach możesz jej pomóc lepiej zaspokajać potrzeby.
  • Po tym, gdy ktoś przeczyta Twój artykuł lub gdy klient skorzysta z Twoich usług/produktów sprawdź, jak mu jest – jeśli jest radosny, spełniony, entuzjastyczny, to znaczy, że zaspokoiłaś potrzebę, którą miałaś na myśli.
Pamiętaj, że uczucia to emocje odseparowane od myśli, np. „Jest mi smutno”. W języku Porozumienia bez Przemocy słowa, którymi wyrażane są uczucia, odróżnia się od słów i zdań w których zawarta jest interpretacja cudzych zachowań oraz opis naszych myśli, np. „Czuję, że nie traktujesz mnie poważnie” lub „Czuję się lekceważona”. Takich określeń staraj się unikać.

 

Wskazówka 8 – Odróżniaj potrzeby od strategii

Poznanie potrzeb odbiorców, które możemy zaspokoić jest podstawą naszych dalszych działań. Zwróć uwagę na różnicę między potrzebą a strategią jej zaspokojenia. Potrzebą może być np. rozwój i kreatywność, a strategią uczestnictwo w warsztatach lepienia z gliny.
Gdy poznasz najbardziej żywe potrzeby Twojej grupy docelowej, łatwiej będzie Ci ustalić różne sposoby ich zaspokojenia – pamiętaj, Twoje teksty, produkty i usługi to strategie zaspokojenia tych potrzeb.

 

Wskazówka 9 – Odróżniaj prośby od żądań

Gdy decydujesz się poprosić o coś swoich odbiorców, np. pisząc regulamin grupy lub przy każdej innej okazji, weź pod uwagę, że prośbę warto wyrazić w sposób jasny i konkretny (co, gdzie i kiedy) oraz zakładać możliwość odmowy. Prośba ma większą skuteczność, gdy mówisz co chcesz, a nie czego nie chcesz.

 

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci spojrzeć na swoje działania z szerszej perspektywy, rozwijać bloga w takim kierunku, który jest Ci bliski oraz świadomie budować relacje z odbiorcami. Powodzenia!

 


Magdalena Malinowska

Trenerka komunikacji empatycznej, dyplomowana coach

Magdalena Malinowska Coaching Empathic Way

Wspieram w budowaniu satysfakcjonującego życia i dobrych relacji, prywatnych i zawodowych, poprzez szkolenia indywidualne i grupowe pogłębiające umiejętność skutecznej komunikacji. Inspiruję do szczerego dawania informacji zwrotnych oraz otwartości na perspektywę innych osób. Pomagam we wdrażaniu Porozumienia bez Przemocy (NVC) m.in. w związkachfirmach i w organizacjach pozarządowych. Pracuję głównie z osobami, które pragną czerpać radość i spełnienie z autentycznych relacji z innymi. Jestem w trakcie procesu certyfikacji w The Center for Nonviolent Communication (CNVC).

Moje działania oparte są o Porozumienie bez Przemocy (NVC), którego twórcą jest Marshall B. Rosenberg, o metody edukacji pozaformalnej oraz podejście Coaching for Transformation. Prowadzę firmę Empathic Way (www.empathicway.pl), w ramach której propaguję Porozumienie bez Przemocy (NVC) oraz rozpowszechniam szczere i jasne wyrażanie siebie oraz słuchanie innych z szacunkiem i empatią. Prowadzę Warszawską Grupę Empatii, oferuję regularne warsztaty grupowe i szkolenia indywidualne zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Jestem autorką kursu online „Cztery kroki do lepszej relacji z innymi i sobą”.

Porozumienie bez Przemocy poznałam w 2010 roku i „przepadłam” na zawsze. Trenerki i trenerzy, od których uczyłam się Porozumienia bez Przemocy to m.in.: Miki Kashtan, Yoram Mosenzon, Roxy Manning, Sabine Geiger, Kay Rung, Liv Larsson, Joanna Młynarz, Lucyna Wieczorek, Ewa Orłowska, Pernille Plantener, Towe Widstrand, Shona Cameron, Deborah Bellamy, Joachim Berggren, Aga Rzewuska-Paca i Magdalena Sendor.

 

 

Uczucia i potrzeby w pigułce

Pragniesz lepiej wyrażać swoje uczucia i potrzeby, ale brakuje Ci słów? Pobierz darmową listę uczuć i listę potrzeb NVC oraz listę stron NVC.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Empathic Way w celu przesyłania newslettera z aktualnościami i informacjami handlowymi drogą elektroniczną.

Twój adres mailowy jest u nas bezpieczny – nie przekazujemy go nikomu i nie spamujemy. W każdej chwili możesz się wypisać.